Det finns företag som har en historia på över 1000 år. Men hur kommer varumärken för de kommande tusen att se ut?

Gissa framtidens företag

Att försöka gissa vilka framtidens företag är, och hur de kommer se ut, är nästan omöjligt. Om någon på 1960-talet hade sagt att Spotify skulle vara framtiden under 2010-talet och framåt hade de flesta troligtvis rynkat på näsan.

Det är inte konstigt, med tanke på att teknologin för musikstreaming inte ens fanns, eller var i närheten av att uppfinnas. Just det är poängen dessutom. Att veta hur framtiden ser ut är omöjligt, och därav kommer ny teknologi vara det som påverkar.

Inom teknogin själv, det vill säga utveckla framtidens fordon och bilar kan många varumärken tänkas finnas. Det är uppenbart att den som lyckas ta fram ett framtidsbränsle dessutom kommer att ligga i framtiden.

Hur kommer människor leva i framtiden? Där finns troligtvis svaret hur varumärken i eftervärlden kommer se ut. Om det innebär att ta fram nya bussar eller flygplan återstår att se. Att stora företag som McDonald’s kommer leva kvar är dessutom troligt. Men historian har visat att mycket kan förändrats snabbt.