Ett företags logga säger med än tusen ord. Alla känner igen Google, Apple eller Coca-Cola-loggan.

Loggan kan sägas vara den självklara nyckeln för att överhuvudtaget låsa upp en marknad med stenhård konkurrens! Idag handlar den ekonomiska positioneringen om att synas, höras och säljas, i alla former av medier. Loggan skall vara iögonfallande, underfundig och meningsfull. Idag vill även företagen nå ut med både ett budskap och en historia, vilket har lett till att trenden storytelling blivit ett viktigt verktyg i marknadsföringen.

Idag har det möjligen aldrig varit viktigare att sminka upp varumärket med en riktigt vass logga, eller som Max Factor skulle ha uttryckt det hela om de arbetat med att göra logotyper: ”The Logotype for Logotypers”. Det ligger mycket i att få loggan till att bli en naturlig del av produkten eller tjänsten. Varumärkets logga skall uppfattas som självklar, skapad i samma stund som produkten eller tjänsten som den förväntas symbolisera. Även samarbeten mellan multinationella företag och deras varumärken är en allt tydligare trend i affärsvärlden. Det ger oss konsumenter en fingervisning angående hur extremt viktigt det är för företag idag att skapa starka varumärken – både enskilt och tillsammans.

Personligheten är ett varumärke

I Sverige har innovationer varit ett starkt varumärke. En innovation eller idé skall förstås registreras hos Patent- och registreringsverket för att bli patentskyddad och giltig. Idag är även det personliga varumärket något de flesta lägger en del tid och möda på, inte minst om du söker arbete eller frilansuppdrag. Viktigt när du vårdar ditt eget personliga varumärke är att vara väl medveten om hur du agerar, skriver eller postar på sociala plattformar. Ett skrämmande exempel på att verkligen skjuta sig själv i båda fötterna och i ena armen samtidigt – gällande det egna varumärket – måste ändock vara expresidenten Donald Trump. Vad du än gör, twittra inte en massa galenskap och dra på dig ett skamfilat rykte!