Något som blivit allt vanligare att prata om de senaste åren är vikten av att ha ett bra personligt varumärke. Ett sådant fungerar på samma sätt som ett varumärke fungerar för ett företag. Det skapar en bild av dig hos andra och gör att chansen för att de ska lita på eller anlita just dig ökar.
Det här är givetvis särskilt viktigt för de som har jobb där de behöver sälja sig ofta. Som till exempel föreläsare, konsulter och artister. Men även vi vanliga dödliga gör gott i att tänka på vårt personliga varumärke. Om vi jobbar på hur vi upplevs kan det till exempel bli lättare att skaffa nytt jobb, men också att få en befordran eller utökat ansvar på en befintlig arbetsplats.
Hur styr jag mitt personliga varumärke?
Du kan påverka ditt personliga varumärke på många olika sätt. När du söker jobb är till exempel det första intryck du ger ditt CV och ditt personliga brev. Genom att ta hjälp och betala för ett personligt brev mall kan du förbättra det intrycket. Det är i de flesta fall det enda skriftliga intryck du gör och om du vet med dig att du har svårare för att skriva än för att uttrycka dig i tal kan det vara den skillnad som gör att du blir kallad på intervju.
Andra saker som påverkar ditt personliga varumärke är givetvis saker som ditt kroppsspråk och hur du klär dig. Kroppsspråket kan du träna upp för att få en mer självsäker framtoning. När det kommer till kläder gäller det gamla ordspråket ”klä dig för det jobb du vill ha, inte för det du har”.
Styr din onlinenärvaro
Hur du beter dig online har också stor betydelse för ditt personliga varumärke. Särskilt i jobbsammanhang. Räkna alltid med att en potentiell arbetsgivare kommer googla dig och se till att hantera vilka träffar de kommer få när de söker. Många av oss har någon gång uttryckt oss på sätt som kan missuppfattas. På internet finns det kvar så det är klokt att rensa bort allt sådant innan du börjar söka jobb.
Du kan också använda dig av Google för att förstärka bilden av dig själv som en expert inom ett område. Ett bra sätt är att skaffa en blogg eller ett Twitterkonto där du delar med dig av dina insikter och kunskaper. På så sätt kommer den som söker på dig med stor sannolikhet få upp det först i sökträffarna. Då har du också en lysande möjlighet att sätta en direkt riktigt bra bild av dig själv med enkla medel.