Att skapa ett varumärke kräver att man har en produkt eller tjänster. Vill man skydda sitt varumärke så att ingen annan kan ta över det eller kopiera det, ska man ansöka skydd hos Patent- och registreringsverket (PRV) i Sverige.

Att tänka på inför en varumärkesregistrering

Det är viktigt att tänka på hur man väljer sitt varumärke från grunden. När man har kommit fram till en riktigt bra fysiskt produkt eller unik tjänst, ska man även ha ett företagsnamn och logga. Det finns bra tips på hur man skapar en logga som är bra att känna till. Enligt Patent- och registreringsverket, är ett varumärke ord, varierande figurer, det kan vara bokstäver, siffror, personnamn, en slogan hologram eller även ljud. En godkänd registrering hos Patent- och registreringsverket, ska gälla i 10 år och kostar runt mellan 2000 – 6000 kronor beroende på vilken klass företaget tillhör. Innan man man registrerar ett varumärke, ska man kontrollera vilka varumärken som finns registrerade, vilken varumärkestyp man ska ha, i vilka länder man vill skydda sitt märke i, samt att det passar med den produkt eller vara man ska etablera. Ett varumärke kan innebära marknadsföring och även som kund och konsument, kan man idag finna många bra företagstjänster. Ett bra exempel är om man behöver en badrumsrenovering i hemmet. Bor man dessutom i Eskilstuna, kan man genom att unna sig badrumsrenovering eskilstuna och få ett helt nytt och riktigt snyggt badrum!

Hur skapar man ett starkt varumärke?

När man har skapat ett skyddat varumärke, är det viktigt att varumärket når ut till omvärlden och blir uppmärksammat. Då är det bra med smarta tips för ett framgångsrikt varumärke som kan ge en ökad efterfrågan och försäljning. Ett riktigt smart råd, är att alltid bevaka den bransch man har sitt företag i och leta efter trender och uppdateringar. Man ska även utnyttja internet och se till att nätverka. På så sätt kan man även knyta värdefulla kontakter, men också nå ut till fler kunder. För att göra ett varumärke unikt, ska man ”skriva sin egen historia” det vill säga berätta för kunderna varför varumärket är unikt och ha en personlig berättelse i bakgrunden. Då blir varumärket något som på ett naturligt sätt, når ut till individen och inte bara stora massan.