Ordet ”varumärke” kopplas ofta ihop med företagsnamn eller något slags symbol, men det är mycket mer än så. Att ha ett eget, specifikt och tydligt varumärke blir allt viktigare för företag. Det gäller allt från att skapa en digital profil med färger och typsnitt till att hitta sin egen röst. Det är nämligen så att du och ditt varumärke vinner på att kunna kopplas ihop med något speciellt.
Tänk dig att du följer en person eller ett företag på sociala medier och de ständigt använder sig av en färg och ett typsnitt, eller en emoji. Om du ser det tillräckligt många gånger, så kommer du alltid koppla samman dessa saker med just det företaget. Det är vad ett riktigt bra varumärke är. Det gör företaget och personen/personerna bakom det minnesvärda, så att det hänger kvar. När du sedan sitter på ett café med kompisarna och får ett meddelande som innehåller just den emojin, kommer du att tänka på det där företaget du följer på Instagram.
Så hur skapar man ett varumärke? Det är jobbigt och tidskrävande, men definitivt värt det. Ett första steg kan vara att skapa en logotyp eller grafisk profil, och det bästa är att låta en varumärkesbyrå fixa varumärket åt en. På så sätt blir det professionellt gjort och du får en färdig logga utan att behöva lära dig något om grafisk design.
Sedan behöver du en röst. Vissa företag använder humor som sin röst, andra väljer att beröra och inspirera. Vissa provocerar mer än något annat, och andra fokuserar på så kallad storytelling. Det handlar om det visuella och om tankarna man väcker, det handlar om färger, grafer, ordval och typsnitt. Det är viktigt att varumärket speglar dig som person, så att du inte behöver låtsas vara någon du inte är. Lyssna inåt, följ ditt hjärta. Välj dina favoritfärger, berätta dina historier, få folk att skratta om du är en rolig person.