Ett varumärke har många olika syften och fördelar. Det finns många anledningar till att varumärke finns dessutom, och i vissa fall kan det krävas ett skydd.

Varumärken har funnits länge

I hundratals år har det funnits olika sorters varumärken. Det här begreppet kom framför allt till för att kunna skydda namn och produkter som vissa företag tog fram. Det här var nödvändigt då världen under framför allt 1800-talet förändrades kraftigt i form av flera nya faser inom industrialiseringen, bland annat.

Ett av de riktigt stora företagen som blev varumärke tidigt var Coca-Cola. Den populära drycken finns i praktiskt taget hela världen och är den mest sålda drycken någonsin. Företaget grundades i Georgia 1886 och populariteten uppkom snabbt. Tack vare det här behövde något göras. För att inte vem som helst skulle kunna ta deras namn, logo eller försöka komma åt produkten lyckades Coca-Cola varumärkesskyddas.

Ännu viktigare idag

Många större företag har gott samma väg, både tidigare genom historian, men inte minst i modern tid. Tack vare den enorma utveckling av teknologi som pågått under flera decennier har det gjort att det blivit mer och mer nödvändigt. Av flera anledningar.

En anledning är att det är lättare med så kallade scams och kopior. I de flesta länder säljs kopior på produkter. Inte minst vad gäller gläder och textil, skor inkluderat, där till exempel Nike- och Adidas-skor oftast säljs som kopior. För att skydda sina produkter och hela namnmärke finns därför det så kallade varumärkesskyddet.

Vissa företag behöver framför allt skydda sitt namn, andra sin produkt och i vissa fall båda två. När det kommer till fallet om Coca-Cola gäller det båda två. Dels då namnet är välkänt över hela världen, och dels då produkten är något som många hade velat lägga vantarna på. Av den anledningen är det av största vikt att de stora företagen faktiskt kan skydda sitt företag på det sättet.

McDonald’s kan anses vara ett liknande fall. Precis som dryckesföretagen har snabbmatsföretaget ett enormt stort rykte. Under 2020 fanns över 37 000 restauranger i nära 120 länder, vilket gör McDonald’s till ett av världens absolut största företag, och helt klart det största inom branschen. ”Donken” har dessutom väldigt många olika produkter, i form av framför allt hamburgare. Trotjänaren Bic Mac introducerades under slutet av 1960-talet i USA och har ett eget varumärkesskydd.

För de nya företagen som startas kan det ofta vara aktuellt med ett skydd. Det beror oftast från fall till fall. Ett mindre nystartat företag i Sverige brukar inte per automatik göra det, medan de bolagen som redan från start är stora brukar utgå ifrån att registrera det. Att känna igen ett varumärkesskyddat företag är dessutom enkelt, då det har ett upphöjt ”TM” efter namnet.